آزمایشگاه مکانیک سیالات - آزمايش اول : تعيين آزمايشي تلفات در لوله هاي با قطر كوچك ( 1 )
آزمايش اول : تعيين آزمايشي تلفات در لوله هاي با قطر كوچك
مقدمه : يكي از عمومي ترين مسائل در مكانيك سيالات تخمين افت فشار است.
بنابراين هدف از اين آزمايش بررسي افت فشار در اجزا مختلف يك سيستم لوله كشي مي باشد.
شرح دستگاه : دستگاه مورد استفاده در اين آزمايش شامل دو مدار كاملاً مجزا هيدروليكي است كه يكي به رنگ آبي روشن و ديگري به رنگ آبي تيره قابل مشاهده است كه هركدام از تعدادي اجزا سيستم لوله كشي تشكيل شده اند. دستگاه به يك ميز هيدروليكي وصل شده است.
ورودي جريان بطور مستقيم از ميز به هر دو سيستم وارد شده كه با قرار دادن دو شير فلكه در انتهاي هر مسير مي توان شدت جريان با باز و بسته كردن فلكه ها كاملاً قابل كنترل است.
اجزا هريك از مدارها بصورت زير مي باشند:
شير فلكه كشوئي
|
مدار آبي تيره
|
خم تيز 90 درجه
لوله صاف
شير فلكه بشقابي
افزايش ناگهاني سطح مقطع
|
مدار آبي روشن |
خم 90 درجه با شعاع 150 ميليمتر
خم 90 درجه با شعاع 100 ميليمتر
خم 90 درجه با شعاع 50 ميليمتر
در تمامي موارد (بجز شير فلكه بشقابي و كشوئي) تغيير فشار در طول هر يك از اجزا بوسيله يك جفت لوله فشار سنج تحت فشار اندازه گيري مي شود.
در مورد شيرهاي اندازه گيري فشار بوسيله لوله U شكل شال جيوه اندازه گيري مي شود. (به علت اختلاف فشار زياد دو سر شير).
شرح آزمايش :
همانطور كه قبلاً گفته شد دستگاه داراي دو مدار كاملاً مجزا است و در مرحله اول يكي از مدارها را با بستن شير فلكه خروجي آن كاملاً از مدار خارج مي كنيم.
ابتدا پمپ را روشن كرده و شير آب روي ميز هيدروليكي را تا آخر باز مي كنيم و شير فلكه بشقابي را كاملاً مي بنديم و شير فلكه كشوئي را كاملاً باز مي كنيم. مشاهده مي شود كه آب در مدار آبي روشن جريان پيدا نمي كند و اختلاف فشار دوسر همه اجزا آن صفر است. ابتدا دبي دستگاه را به وسيله ميز هيدروليكي اندازه مي گيريم ( با بالا گرفتن دسته دستگاه آب داخل مخزن دستگاه را خالي مي كنيم و پس از خالي شدن آب بر اثر وزن طرف ديگر مخزن داخل دستگاه بالا مي رود و سوپاپ داخل دستگاه بسته مي شود پس از آن اهرم دستگاه را مي بنديم و پس از برخورد دسته با اهرم يك وزنه 2 كيلويي بر روي دسته مي گذاريم چون نسبت طول بازو دو طرف دسته 1 به 3 است پس از پر شدن مخزن به ميزان 6 كيلوگرم دوباره دو طرف هموزن شده و دسته دوباره به بازو برخورد ميكند حال با تقسيم 6 بر زمان بين برخورد اوليه و ثانويه دبي دستگاه بر حسب ليتر بر ثانيه بدست مي آيد) و سپس اهرم را زير بازو ترازو قرار مي دهيم تا آب خروجي مخزن با آب ورودي آن برابر شود و باعث تغيير در دبي جريان نشود.
سپس مانومتر هاي 1 تا 6 و مانومترهاي جيوه اي دوسر شير فلكه كشوئي را مي خوانيم و در جدول يك قرار مي دهيم و سپس شير فلكه را كمي مي بنديم تا دبي عبوري از دستگاه كاهش يابد و عمليات فوق را مجدداً انجام مي دهيم اين عمل را در 8 مرحله انجام مي دهيم و پس از آن شير فلكه كشوئي را مي بنديم و شير فلكه بشقابي را باز مي كنيم مشاهده مي شود كه آب در مدار آبي روشن جريان مي يابد مانومتر هاي 7 تا 16 و مانومترهاي دو سر شير بشقابي را مي خوانيم و آنها را در جدول 2 قرار مي دهيم در اين حالت نيز با بستن تدريجي فلكه در 8 مرحله با دبي هاي مختلف افت فشارهاي مختلف را بدست مي آوريم.
جدول محاسبات برای مدار آبی تيره
|
U_Tube (cm) Hg |
Piezometer Tube Readings (cm) Water |
Time to Collect x Kg of Water (s) |
Test Number
| |||||||||||||||||||||
|
Gate Valve |
5 6 |
3 4 |
1 2 |
Time (s) |
Weight (Kg) | |||||||||||||||||||
|
302 |
312 |
775 |
1169 |
650 |
882 |
360 |
725 |
26.53 |
6 |
1 | ||||||||||||||
|
279 |
335 |
814 |
1160 |
674 |
878 |
412 |
728 |
27.86 |
6 |
2 | ||||||||||||||
|
260 |
355 |
848 |
1151 |
692 |
873 |
454 |
730 |
30.10 |
6 |
3 | ||||||||||||||
|
233 |
380 |
895 |
1143 |
718 |
865 |
550 |
731 |
33.86 |
6 |
4 | ||||||||||||||
|
212 |
399 |
930 |
1134 |
738 |
861 |
467 |
733 |
37.29 |
6 |
5 | ||||||||||||||
|
184 |
426 |
976 |
1112 |
736 |
854 |
599 |
730 |
45.86 |
6 |
6 | ||||||||||||||
|
158 |
453 |
1012 |
1109 |
791 |
847 |
644 |
729 |
58.81 |
6 |
7 | ||||||||||||||
|
145 |
465 |
1057 |
1099 |
811 |
842 |
691 |
729 |
1.31.81 |
6 |
8 | ||||||||||||||
|
120
|
496 |
1088 |
1095 |
838 |
841 |
736 |
725 |
5.42.3 |
6 |
9 | ||||||||||||||
|
U_Tube (cm) Hg |
Piezometer Tube Readings (cm) Water |
Time to Collect x Kg of Water (s) |
Test Number
| |||||||||||||||||||||
|
Gate Valve |
15 16 |
13 14 |
11 12 |
9 10 |
7 8 |
Time (s) |
Weight (Kg) | |||||||||||||||||
|
389 |
425 |
469 |
756 |
335 |
680 |
386 |
658 |
469 |
706 |
720 |
675 |
24.61 |
6 |
1 | ||||||||||
|
364 |
450 |
510 |
746 |
392 |
671 |
431 |
658 |
510 |
704 |
715 |
678 |
27.29 |
6 |
2 | ||||||||||
|
339 |
475 |
541 |
739 |
435 |
673 |
469 |
652 |
543 |
703 |
712 |
682 |
30.36 |
6 |
3 | ||||||||||
|
314 |
500 |
573 |
730 |
480 |
667 |
505 |
656 |
575 |
700 |
709 |
685 |
34.28 |
6 |
4 | ||||||||||
|
287 |
525 |
605 |
721 |
525 |
660 |
543 |
653 |
608 |
699 |
705 |
688 |
42.18 |
6 |
5 | ||||||||||
|
262 |
550 |
635 |
712 |
564 |
554 |
576 |
650 |
638 |
698 |
702 |
691 |
51.61 |
6 |
6 | ||||||||||
|
233 |
575 |
668 |
703 |
609 |
647 |
614 |
647 |
673 |
698 |
700 |
695 |
1.21.59 |
6 |
7 | ||||||||||
افت لوله صاف :
هدف از اين آزمايش بدست آوردن روابط زير است
افت ارتفاع تابعي از آهنگ جريان حجمي است.
ضريب اصطكاك تابعي از عدد رينولدز است. بتن و گچ
ابتدا با رسم نمودار hL و Q بصورت لگاريتمي ( نمودار 1 ) رابطه بين كاهش ارتفاع – آهنگ جريان حجمي بدست مي آيد. نمودار نشان مي دهد hL=KQn مي باشد.. مقدار كم اين عدد نسبت به مقدار مورد قبول براي جريانهاي آشفته 75/1 تا 00/2 بعلت هموار بودن لوله و كوچك بودن عدد رينولدز در مقايسته با ديگر حالات بدست آمده است.
همچنين ميتوانيم نمودار بين عدد رينولدز(Re) و ضريب اصطكاك (f) را رسم كنيم.
همچنين ضريب اصطكاك را مي توان بوسيله معادل بلازيوس نيز بدست آورد:f=0.0785/Re¼
ضريب اصطکاک و عدد رينولدز در لوله صاف ( مدار آبی تيره )
|
f |
hl |
Re |
Q x |
No Test |
|
6.978 |
232 |
2.361 |
2.262 |
1 |
|
6.766 |
204 |
2.248 |
2.154 |
2 |
|
7.013 |
181 |
2.08 |
1.993 99 |
3 |
|
7.132 |
147 |
1.859 |
1.781 |
4 |
|
7.311 |
123 |
1.6793 |
1.0619 |
5 |
|
7.915 |
88 |
1.365 |
1.308 |
6 |
|
8.283 |
56 |
1.0646 |
1.02 |
7 |
|
11 |
31 |
0.682 |
0.6235 |
8 |
|
15 |
3 |
0.183 |
0.1753 |
9 |
افزايش ناگهاني سطح مقطع :
هدف از اين آزمايش مقايسه افزايش ارتفاع در طول افزايش مقطع ناگهاني با افزايش ارتفاع محاسبه شده با استفاده از فرض هاي :
بدون افت ارتفاع
با افت ارتفاعي معادل hL=(V1-V2)2/2g
سپس نمودار تغيير ارتفاع بدست آمده نسبت به تغيير ارتفاع محاسبه شده را رسم مي كنيم– در سه حالت با افت بدست آمده ، بدون افت و با افت معادل (V1-V2)2/2g.
از روي نمودار مشاهده مي شود كه با در نظر گرفتن افتي معادل (V1-V2)2/2g ، نمودار افت بدست آمده بسيار نزديك به افت واقعي محاسبه شده به ما مي دهد.
همچنين ميتوانيم نمودار افت فشار بر حسب دبي را در اين سه حالت رسم. مقاله
|
افزايش ارتفاع محاسبه شده بدون افت ( ) متر |
افزايش ارتفاع محاسبه شده با افت( ) متر |
متر محاسبه شده توسط رابطه * |
افزايش ارتفاع اندازه گيری شده متر |
|
|
افت اندازه گيری شده متر |
Test No |
|
133 |
56 |
77 |
88 |
0.425 |
1.678 |
45 |
1 |
|
108 |
46 |
62 |
71 |
0.408 |
1.514 |
37 |
2 |
|
87 |
37 |
50 |
57 |
0.367 |
1.36 |
30 |
3 |
|
69 |
29 |
40 |
45 |
0.326 |
1.208 |
24 |
4 |
|
45 |
19 |
26 |
28 |
0.264 |
0.979 |
17 |
5 |
|
30 |
13 |
17 |
19 |
0.216 |
0.801 |
11 |
6 |
كاهش ناگهاني سطح مقطع :
در اين آزمايش نيز همانند آزمايش قبل هدف از انجام آزمايش مقايسه افزايش ارتفاع در طول كاهش مقطع ناگهاني با افزايش ارتفاع محاسبه شده با استفاده از فرض هاي :
بدون افت ارتفاع
با افت ارتفاعي معادل hL=K. V2/2g
مي باشد
با رسم نمودار هاي با در نظر گرفتن افتي معادل hL=K. V2/2g، بدون در نظر گرفتن افت و نمودار افت تجربي بر حسب افت تجربي مشاهده مي شود كه اينبار نمودار افت تجربي داراي كمترين شيب مي باشد و افت در نظر گرفته تغريب مناسبي از افت واقعي را به ما مي دهد.
|
1.0 |
0.8 |
0.6 |
0.4 |
0.3 |
0.2 |
0.1 |
0 |
|
0 |
0.06 |
0.18 |
0.30 |
0.36 |
0.41 |
0.46 |
0.5 |
K |
|
کاهش ارتفاع محاسبه شده بدون افت ( ) متر |
کاهش ارتفاع محاسبه شده با افت( ) متر |
متر محاسبه شده توسط رابطه * |
کاهش ارتفاع اندازه گيری شده متر |
|
افت اندازه گيری شده متر |
Test No |
|
133 |
187 |
54 |
370 |
1.978 |
237 |
1 |
|
108 |
152 |
44 |
302 |
1.514 |
194 |
2 |
|
87 |
122 |
35 |
247 |
1.36 |
160 |
3 |
|
69 |
97 |
28 |
194 |
1.208 |
125 |
4 |
|
45 |
63 |
18 |
136 |
0.979 |
91 |
5 |
|
30 |
42 |
12 |
90 |
0.801 |
60 |
6 |
افت در خم ها و زانويي ها :
در اين آزمايش هدف اندازه گيري ضريب افت زانويي هاست. افت خوانده شده پيزومتر ئو سر زانويي نشانگر افت زانويي و افت اصطكاكي طولي لوله است كه براي پيدا كردن افت اصطكاكي از رابطه اي كه در لوله صاف بدست آورده بوديم يعني hL=211749Q1.6362 استفاده مي كنيم و با كم كردن افت اصطكاكي از افت كل، افت زانويي بدست مي آيد. و از رابطه h=K.V2/2g مي توان ضريب افت زانويي را بدست آورد.
سپس نمودار ضريب افت را نسبت به دبي رسم مي كنيم.
زانوها _ آبی تيره
|
Test Number | ||||||||||
|
زانوی تيز |
زانوی استاندارد |
زانوی تيز |
زانوی استاندارد |
زانوی تيز |
زانوی استاندارد |
زانوی تيز |
زانوی استاندارد | |||
|
1.31 |
1.07 |
3.18 |
2.94 |
162 |
133 |
394 |
365 |
232 |
1.56 |
1 |
|
1.27 |
1.00 |
3.10 |
2.83 |
142 |
112 |
346 |
316 |
204 |
1.48 |
2 |
|
1.27 |
0.99 |
3.17 |
2.88 |
122 |
95 |
303 |
276 |
181 |
1.37 |
3 |
|
1.31 |
0.44 |
3.21 |
2.35 |
101 |
34 |
248 |
181 |
147 |
1.23 |
4 |
|
1.29 |
1.00 |
3.25 |
2.96 |
81 |
63 |
204 |
186 |
123 |
1.11 |
5 |
|
0.12 |
1.04 |
3.46 |
3.17 |
5 |
43 |
143 |
131 |
88 |
0.9 |
6 |
|
1.64 |
1.16 |
3.88 |
3.40 |
41 |
29 |
97 |
85 |
56 |
0.7 |
7 |
|
1.11 |
0.71 |
4.25 |
3.85 |
11 |
7 |
42 |
38 |
31 |
0.44 |
8 |
|
5.45 |
8.17 |
9.53 |
12.26 |
4 |
6 |
7 |
9 |
3 |
0.12 |
9 |
خم ها _ آبی روشن
|
|
خم 150 |
خم 100 |
خم 50 |
|||||||
|
Test Number | |
|
0.742 |
1.89 |
272 |
0.828 |
2.40 |
345 |
0.914 |
2.00 |
287 |
1.68 |
2.44 |
1 |
|
0.742 |
1.94 |
227 |
0.828 |
2.39 |
279 |
0.914 |
2.02 |
236 |
1.51 |
2.2 |
2 |
|
0.742 |
1.93 |
183 |
0.828 |
2.51 |
238 |
0.914 |
2.09 |
198 |
1.36 |
1.98 |
3 |
|
0.742 |
2.03 |
151 |
0.828 |
2.51 |
187 |
0.914 |
2.11 |
157 |
1.21 |
1.755 |
4 |
|
0.742 |
2.25 |
110 |
0.828 |
2.76 |
135 |
0.914 |
2.38 |
116 |
0.98 |
1.422 |
5 |
|
0.742 |
2.27 |
74 |
0.828 |
2.76 |
90 |
0.914 |
2.36 |
77 |
0.80 |
1.163 |
6 |
|
0.742 |
0.03 |
33 |
0.828 |
0.03 |
38 |
0.914 |
0.03 |
35 |
5.06 |
7.35 |
7 |
|
زانوی تيز |
زانوی استاندارد |
خم 150 |
خم 100 |
خم 50 |
Test No | |||||
|
KB |
KL |
KB |
KL |
KB |
KL |
KB |
KL |
KB |
KL | |
|
1.31 |
3.18 |
1.07 |
2.94 |
0.41 |
1.89 |
0.74 |
2.40 |
0.17 |
2.00 |
1 |
|
1.27 |
3.10 |
1.00 |
2.83 |
0.47 |
1.94 |
0.74 |
2.39 |
0.20 |
2.02 |
2 |
|
1.27 |
3.17 |
0.99 |
2.88 |
0.46 |
1.93 |
0.87 |
2.51 |
0.27 |
2.09 |
3 |
|
1.31 |
3.21 |
0.44 |
2.35 |
0.54 |
2.03 |
0.85 |
2.51 |
0.28 |
2.11 |
4 |
|
1.29 |
3.25 |
1.00 |
2.96 |
0.76 |
2.25 |
1.1 |
2.76 |
0.54 |
2.38 |
5 |
|
0.12 |
3.46 |
1.04 |
3.17 |
0.78 |
2.27 |
1.1 |
2.76 |
0.53 |
2.36 |
6 |
|
1.64 |
3.88 |
1.16 |
3.40 |
1.04 |
|
1.25 |
|
0.85 |
|
7 |
|
1.11 |
4.25 |
0.71 |
3.85 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
1.17 |
3.44 |
0.93 |
3.05 |
0.64 |
1.54 |
0.95 |
1.92 |
0.41 |
1.62 |
Average(K) |
افت در شير فلكه ها :
هدف از اين آزمايش بدست آوردن رابطه اي ميان ضريب افت و آهنگ جريان حجمي براي شير بشقابي و شير كشويي است.
و طبق رابطه hL=KV2/2g مقدار K را بدست مي آوريم و نمودار آن را بر حسب دبي حجمي عبوري رسم مي كنيم.
|
Gate valve |
Globe valve |
Test No | ||||
|
K |
درصد باز بودن |
|||||
|
K |
درصد باز بودن |
|
1.10 |
100% |
2.262 |
32.60 |
100% |
2.44 |
1 |
|
6.82 |
95% |
2.154 |
32.64 |
90% |
2.2 |
2 |
|
13.50 |
88% |
1.993 |
34.32 |
81% |
1.98 |
3 |
|
25.92 |
79% |
1.781 |
34.07 |
72% |
1.755 |
4 |
|
40.48 |
47% |
1.0619 |
37.49 |
58% |
1.422 |
5 |
|
79.60 |
58% |
1.308 |
37.51 |
48% |
1.163 |
6 |
|
160.58 |
45% |
1.02 |
|
|
|
7 |
|
440.86 |
28% |
0.6235 |
|
|
|
8 |
|
6964.44 |
8% |
0.1753 |
|
|
|
9 |