ارائه مدل بمنظور مكانیابی بهینۀ محل احداث

جایگاههای سوخت رسانی ( شهر تهران )

 

نویسنده‌گان:

حمید بهبهانی- استاد ترافیك ٬ راه و ترابری دانشكده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران

مهدی اقبالی- كارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل دانشگاه علم و صنعت ایران

امیرحسین فاكهی- كارشناس ارشد سیستمهای انرژی دانشگاه صنعتی شریف

 

خلاصه مقاله:

توسعۀ متوازن عناصر و اجزاء خدمات شهری همواره از اهداف برنامه ریزان در مدیریت شهری می باشد . شبكة جایگاههای سوخت رسانی از جملة اجزاء شبكة خدمات شهری است كه به عنوان تأمین كنندة سوخت بخش حمل و نقل درون شهری ع مل نموده و به نوبة خود از لحاظ ملاحظات ترافیكی ٬ شهرسازی ٬ ایمنی و محیط زیست دارای اهمیت می باشد . توسعۀ صحیح و توزیع یكنواخت و متوازن جایگاههای سوخت رسانی دستاوردهای ارزشمندی بدنبال خواهد داشت؛ كاهش زمان و طول سفرهای سوختگیری ٬ سوختگیری در مجاورت محل سكونت و افزایش رفاه شهروندان ٬ دسترسی مناسب به محل جایگاههای سوخت رسانی ٬ عدم تشكیل گره های ترافیكی و عدم تشكیل صف در محل جایگاه ه ا ٬ افزایش ایمنی و كاهش هزینه های اقتصادی تأمین زمین؛ از جملۀ این دستاوردها می باشند . هدف از این پژوهش ٬ ارائه مدل ریاضی شبكۀ جایگاههای سو خت رسانی شهری و مكانیابی بهینۀ محل احداث آنها در قالب یك مسئلة برنامه ریزی ریاضی بر اساس مجموعه ای از اهداف ( تأمین تقاضا ٬ سهولت دسترسی ٬ كاهش ترافیك و . . . ) و دسته ای از محدودیتها ( ترافیكی ٬ شهرسازی ٬ ایمنی و . . . ) ٬ می باشد . ارزیابی وضعیت موجود جایگاههای سوخت ش هری در ایران ( ازجمله شهر تهران ) ٬ بیانگر عدم توجه به یك طرح كارشناسی جهت تعیین مكان بهینۀ محل احداث جایگاهها می باشد ٬ كه این امر موجب توزیع مكانی نامناسب و غیر كارشناسی جایگاهها و در نتیجه ایجاد مشكلاتی در سطح شهر می گردد . لذا در این تحقیق ٬ شهر تهران بعنوان محدودۀ مورد مطالعه انتخاب شده و مدل مكانیابی بمنظور تعیین مكان احداث جایگاههای سوخت گاز طبیعی CNG در سطح شهر تهران ٬ اجرا شده است .

در فرمت پی دی اف به حجم 1014.02 كیلوبایت

دانلود

به نقل از: parsacloob.com

 افزودنی تبدیل گچ به سیمان