بررسی اثرات طرح از رده خارج كردن خودروی

فرسوده بر آلودگی هوا و ترافیك شهری

نویسندگان:

[ صدرالدین علی پور ] - كارشناس ارشد مدیریت محیط زیست
[ آزاده میر ] - دانشجو ی كارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست

خلاصه مقاله:

تردد خودروهای فرسوده درشهرها علاوه بر، بر هم زدن چهره شهر، اضافه نمودن مشكلات ترافیكی و مجهز نبودنم این خودروها به سیستم های كنترل آلاینده و تعلق تكنولوژی آنها به سالها قبل، باعث مصرف اضافه و بیهوده سوخت به خصوص بنزین (كه قسمتی از آن وارداتی است) و افزایش آلودگی هوای شهرها می گردد. میازن مصرف سوخت در خودروهای فرسوده تا دو برابر خودروهای نو و استاندارد میباشد.
نگاهی به آمارهای رسمی، تبعات استفاده از خودروهای فرسوده را به خوبی روشن می كند. برابر آمارهای اعلام شده متوسط روزانه بنزین در تهران در شش ماهه نخست سال 1382 برای بیش از سه میلیون خودرو، 11 میلیون و 143 هزار لیتر بوده در حالی كه در این رقم در مدت مشابه سال 1383 به 11 میلیون و 877 هزار لیتر رسیده و 6/7% رشد توسعه داشته است. و در سال 1384 به حدود 12 میلیون لیتر رسیده است. رشد بنزین تنها در تهران مشهود نیست بلكه در كل كشور نیز مصرف بنزین در شش ماهه نخست سال 1383 در مقایسه با مدت مشابه در سال 1382، حدود 8/8% رشد داشته است. همچنین آمارها نشان می دهد مصرف روزانه بنزین از سال 1375 تا سال 1382 بیش از 70% رشد داشته است.
بنابراین طرح از رده خارج كردن خودروهای فرسوده لازم و ضروری به نظر می رسد و این در حالی است كه خودورهای فرسوده موجود محصول زمانی است كه میزان خودرو در حد صفر و تولید داخلی بسیار پایین بوده است. حال باید به این مسئله توجه نمود كه با وجود میزان بالای تولید در داخل و واردات خودرو در آینده تعداد خودروهای فرسوده چه میزان خواهد بود.

به نقل از: parsacloob.com

 افزودنی تبدیل گچ به سیمان