بررسی تاثیر مترو های واصل به شهرهای اقماری دركاهش ترافیك و صرفه جو یی ها ی اقتصادی و زیست محیطی در ك
[ سیدجواد میرمحمدصادقی ] - استاد یار دانشكده راه آهن دانشگاه علم و صنعت ا یران
[ علی نسودی ] - دستیار تحقیقاتی ، دانشكده راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران
خلاصه مقاله:
با توجه به رشد سرسام آور جمعیت و توسعه شهرها، حمل و نقل عمومی توسعه یافتـه و نیاز به ا یجاد راهكارهای مناسب و توسعه سیستم های حمل و نقل سریع افزایش یافته اسـت . بـا افزایش ترافیك و نیز متعاقب آن افزایش هز ینه های اقتصادی و اجتماعی و ز یست محیطی ، نیاز به روشی برای كاهش تراف یك شهری و رفع معضلات فوق احساس میشود . یكی از راه ها ی غلبه بر مشكلات در شهرها كاهش تراكم شهر توسط ا یجاد شهركها و شهر ها ی اقمار ی است . در ا یـ ن میان موضوع مهم در جذب مردم در این شهرها ارتباط صحیح این شهرها به شهر مركز ی است . لذا ا ی جاد بستر ی مناسب برا ی توسعه شهرهای اقمار ی از طریق ا یجاد یك سیستم حمل و نقل مناسب برا ی اتصال این شهر ك ها (شهر ها ی اقماری ) به شـهر مركـز ی و اصـلی از اهمیـت خاصـی برخوردار است . در ا ین مقاله با ارائه آمار مختلف از تجارب ایجاد شده در عرصه بـین المللـی ، احداث شهركهای اقمار ی و تا ثیر اتصال متروها ی شهری به این شـهركها در كـاهش ترافیـ ك و صرفه جو یی های اقتصادی و ز یست محیطی بحث شده و سپس با ارائه دو مثال نمونه بـا تحلیـل های عددی و محاسبات مربوط به مقا یسه هز ینه های احداث و ساخت سیستم مترو و هزینه هـ ی صرفه جو یی شده توسط این سیستم و نیز محاسبه نسبت فایده به هز ینه به توجیه پـذیری و مـوثر بودن این سیستم ها در جذب و رفع مشكلات ترافیكی ، انرژ ی و محیط ز یست پرداخته شده است .
دریافت کل مقاله به صورت PDF بررسی تاثیر مترو های واصل به شهرهای اقماری دركاهش ترافیك
به نقل از: parsacloob.com