بادبندهای خارج از محور و برخی ایرادات در طراحی این بادبندها
بادبندهای خارج از محور و برخی ایرادات در طراحی این بادبندها
بادبندهای خارج از محور و برخی ایرادات در طراحی این بادبندها نوع جدیدی از
بادبندها که به تازگی استفاده از آن رو به افزایش می باشد سیستم بادبندی
خارج از محور(EBF:Eccentritically braced frames) میباشد. اما متاسفانه
اکثر طراحان آشنایی اندکی با نحوه طراحی این سیستم بادبندی دارند. و اکثرا”
به این سیستم به چشم یک بادبند پرده ای و در جهت تطبیق با نقشه معماری (به
طور مثال در محل در و پنجره )نگاه میشود ؛ به همین جهت به نظر می رسد
لازم باشد که در این زمینه بحث بیشتری انجام گیرد. معرفی: در طرح و محاسبه
شکلهای مشبک و خرپاها تاکید بر این نکته هست که تلاشهای به وجود آمده همه
به صورت نیروهای محوری باشند و امتداد محور اعضای جمع شده در یک گره تا حد
امکان در یک نقطه تلاقی نماید تا از به وجود آمدن لنگرهای خمشی جلوگیری
شود. تحقیقات سالهای اخیر در طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله نشان
داده که با طرح مهاربندی خارج از مرکز، در سازه های فولادی می توان مزایایی
در تامین شکلپذیری سازه و اطمینان بر رفتار آن در زلزله به دست آورد.
چنانچه در شکل (1) دیده می شود مهاربندی خارج از محور به این ترتیب به عمل
می آید که طراح به میل خود مقداری خروج از مرکز (e) را در مهاربندیهای نوع 7
و8 (و یا انواع دیگر) تعبیه می کند ، به طوری که لنگر خمشی و نیروی برشی
در طول کوتاهی از تیر (یعنیe) که به نام تیرچه ارتباطی (Link beam) نامیده
می شود به وجود آید. تیرچه ارتباطی ممکن است در اثر لنگر خمشی به جاری شدن
برسد؛ در این صورت ارتباط را خمشی (Moment link) میگویند ویا اینکه اگر طول
(e) خیلی کوتاه باشد جاری شدن در برش اتفاق افتد
+ نوشته شده در ساعت توسط مقالات مهندسی عمران و معماری
|